voedingsatelierHet laatste trimester van je zwangerschap is een belangrijke periode. Zeker op het gebied van voeding kun je hier het verschil maken. Ester van Het Voedingsatelier geeft voedingstips tijdens de laatste drie zwangere maanden, maar ook voor daarna. Want ook tijdens de borstvoedingsperiode is voeding van essentieel belang. 

Derde trimester

IJzer

Je baby bouwt in het laatste trimester van je zwangerschap een eigen ijzerreserve op. Daarbij is het ook belangrijk je eigen ijzervoorraad aan te vullen. IJzer haal je uit gevogelte, tomaat, broccoli, bloemkool en pompoen. Dit zijn tevens bronnen die door je hele lichaam worden opgenomen.

Vitamine B1

Deze vitamine beschermt je tegen concentratie- en geheugenverlies, ook wel bekend onder de noemer: zwangerschapsdementie. Ook haalt vitamine B1 de energie die je nodig hebt uit onze voeding. Zo zet deze koolhydraten om in energie, handig! Vitamine B1 haal je uit volkorenrijst, noten, peulvruchten, bonen en varkensvlees.

Vitamine C

Een sterk immuunsysteem, dat kun je wel gebruiken nu. Dat is precies wat vitamine C voor je doet. Ook zorgt vitamine C ervoor dat ijzer beter wordt opgenomen in het lichaam en dat de placenta een goede groei doormaakt. Vitamine C haal je uit verse groente en fruit en avocado. Avocado bevat ook nog eens omega 3, dit is weer goed voor de ontwikkeling van de hersenen van je baby.

Vezels

Je darmen werken de laatste 3 maanden langzamer, daarom is het risico op obstipatie groter, eet dus voldoende vezels! Vezels zorgen er ook nog eens voor dat je een goed cholesterol en een verzadigd gevoel krijgt. Vezels haal je uit peulvruchten, bonen, noten, volkoren- of roggebrood, muesli, groenten en fruit.

Borstvoeding

  • Je lichaam heeft extra energie en vocht nodig om voldoende melk te kunnen produceren
  • Daarom heb je sneller dorst en honger: drink minstens 8 glazen (water) per dag
  • Gebruik waardevolle voeding gedurende de dag (langzame koolhydraten, eiwitten en gezonde vetten, calciumrijke voeding)
  • Ga niet diëten tijdens de borstvoedingsperiode: tijdens het afvalproces worden er reserves aangesproken waardoor er giftige en afvalstoffen vrijkomen die zich in de moedermelk mengen
  • Je kunt extra supplementen nemen zoals AOV of Orthica
  • Onthoud altijd: 9 maanden zwanger = 9-12 maanden ontzwangeren
  • Neem drie hoofdmaaltijden per dag en eet gerust verantwoordelijke tussendoortjes

Snacktips

  • Havermout, muesli, volkoren ontbijtgranen
  • Volle yoghurt/kwark (voor de gezonde vetten en een verzadigd gevoel)
  • Erwten, bonen, linzen, noten en zaden
  • Gedroogd fruit
  • Vers fruit en verse groenten
  • Smoothies

Volg je gevoel en eet wat je nodig hebt en waar je lichaam én kindje wat aan heeft.

GastbloggerGastblogger – heeft 162 verhalen geschreven.
Wil jij ook schrijven voor Vriendinnen Onder Elkaar? Stuur dan een mailtje naar info@moedersvoormoeders.nl.

Meer Artikelen