voedingsatelierJe misselijk voelen. Veel vrouwen zullen beamen dat je daar niet vrolijker van wordt. Misselijkheid kan de kop opsteken in verschillende gradaties: van je een klein beetje ‘weeïg’ voelen, tot aan niets kunnen eten en drinken. Erg vervelend.

Ruim 70% van alle zwangere vrouwen hebben in meer of mindere mate last van zwangerschapsmisselijkheid. Ik noem het expres geen ochtendmisselijkheid; misselijk zijn laat zich vaak niet plannen en kan ook zomaar ’s middags of ’s avonds (ineens) aanwezig zijn.

Wat volgens artsen aannemelijk is, is dat de misselijkheid wordt veroorzaakt door een sterk veranderende hormoonspiegel. Bij de meeste vrouwen zullen de klachten tussen de 6e en 14e week van de zwangerschap voor een groot deel gelukkig weer zijn afgezwakt. Bij iedere vrouw voelt het ook weer anders: waar de ene vrouw nog dapper in de wokpan staat te roeren, daar loopt de andere vrouw het liefst een blokje om de keuken heen om zichzelf te beschermen tegen braakneigingen. Maak je niet al te veel zorgen als je even niet optimaal kan eten; je lichaam heeft voldoende energie en voedingsstoffen voor je baby opgeslagen. Toch is het voor je eigen welbevinden belangrijk als je op een gegeven moment wel weer probeert gezonde voeding binnen te krijgen, je misselijkheid kan juist verergeren door een lege maag! Ook is het van belang dat de toevoer van belangrijke voedingsstoffen voor jou en je baby weer op gang kan komen. Misschien helpen onderstaande tips je een beetje op weg!

Mocht je je nou zorgen maken over je welbevinden en je voedingspatroon, twijfel dan niet en schakel een deskundige op het gebied van voeding, verloskundige of een arts in.

  • Probeer gedurende de dag kleine, lichte maaltijden te nuttigen die je maag niet zo belasten. Denk bijvoorbeeld aan een geroosterde bruine boterham, volkorencracker of beschuitje of een stukje fruit.
  • De belangrijkste maaltijd op de dag is toch met stip het ontbijt. Je lichaam heeft weer nieuwe energie nodig na een nacht rust. Start bijvoorbeeld met een kopje gemberthee. Gember is een eeuwenoud middel tegen misselijkheid. Je hebt dan al een warm laagje in je maag gelegd. Ook heel makkelijk zelf te maken door een schijfje verse gember in kokend water te leggen en even te laten trekken. Ook lekker met een takje munt erbij. Probeer eens een smoothie van fruit, aangevuld met wat volle kwark of yoghurt. Kun je juist in de ochtend goed eten? Maak er gebruik van en verwen jezelf met een lekker bordje havermoutpap met appel, kaneel en rozijntjes.
  • Kun je niet meer zo goed tegen warm eten? Wellicht is het een idee om voor jezelf een sapje te maken waarin je fruit en groenten verwerkt. De smaak en structuur is op die manier weer anders, misschien helpt het. Een blender is dan altijd handig om in huis te hebben. Mix eens appel, wortel en wat limoensap met elkaar, lekker fris en vol goede stoffen die je immuunsysteem versterken!
  • Drink voldoende water, en probeer sterk gekruid eten te vermijden, dit kan een irriterend effect op je buik geven.

Ester van Breemen, het Voedingsatelier

GastbloggerGastblogger – heeft 162 verhalen geschreven.
Wil jij ook schrijven voor Vriendinnen Onder Elkaar? Stuur dan een mailtje naar info@moedersvoormoeders.nl.

Meer Artikelen